- Česko bude už na konci příštího roku, po téměř šedesáti letech, nezávislé na dodávkách ruské ropy z ropovodu Družba.
- Společnost MERO ČR pokračuje společně s konsorciem TAL v úspěšné realizaci projektu TAL-PLUS.
- Ten počítám s tím, že rozšíří stávající kapacitu evropského ropovodu TAL.
- Česko díky tomu získá o cca 4 miliony tun ropy ročně navíc z italského přístavu v Terstu, tedy západní cestou přes ropovody TAL a IKL.
- Všechny práce postupují podle stanoveného harmonogramu.
- První technické úpravy a modernizační práce začnou na evropském ropovodu TAL už příští rok na jaře.
- Ropovod se musí kompletně připravit na zcela novou přepravní kapacitu.
- Masivní proměnou projde celý přečerpávací systém, bude instalováno 20 nových čerpadel, 12 motorů a 2 frekvenční měniče, počítá se s kompletní výměnou průtokoměrů, vymění se oběžná kola na dvou čerpacích stanicích, posílí se všechny bezpečnostní systémy.
- Díky této modernizaci, kterou zajištuje MERO ČR společně s konsorciem TAL, se evropský ropovod TAL stane jedním z nejvýkonnějších v rámci celé Evropy.
Jaroslav Pantůček, předseda představenstva, MERO ČR, a.s.
Letos se nám podařilo odstartovat projekt TAL-PLUS, který zásadně posílí ropnou nezávislost a energetickou bezpečnost České republiky.
Jsem velmi rád, že se nám daří naplňovat harmonogram prací a projekt TAL-PLUS běží podle plánu. První modernizační práce a technické úpravy začnou na evropském ropovodu TAL už příští rok na jaře.
Ropovod čekají rozsáhlé změny. Masivní proměnou projde celý přečerpávací systém, bude instalováno 20 nových čerpadel, 12 motorů a 2 frekvenční měniče, počítá se s kompletní výměnou průtokoměrů, vymění se oběžná kola na dvou čerpacích stanicích, posílí se všechny bezpečnostní systémy.
Počítáme s tím, že už na konci příštího roku dosáhne evropský ropovod TAL maximálních výkonů a přepravní kapacity, která zajistí Česku nezávislost na ruské ropě z ropovodu Družba. Děkuji všem svým spolupracovníkům za obrovské nasazení a práci na tomto projektu.
PROJEKT TAL-PLUS: PRVNÍ TECHNICKÉ ÚPRAVY UŽ NA JAŘE 2024
Seznam modernizačních prací, výměn jednotlivých komponentů a technologických úprav je velmi rozsáhlý. Ropovod se musí kompletně připravit na zcela novou přepravní kapacitu.
Technologické úpravy na ropovodu TAL ale i navazujícím ropovodu IKL budou probíhat ve čtyřech evropských zemích – v Itálii, Rakousku, Německu a v České republice.
Masivní proměnou projde celý přečerpávací systém a jeho regulace v místech přečerpávacích stanic. Bude nainstalováno 20 nových čerpadel, 12 motorů a 2 frekvenční měniče. Ty musí přetlačit proudící ropu od italského Terstu přes Alpy do vysokohorských výšek kolem 1 500 metrů nad mořem až do německých rafinérií.
Dojde také k výměně oběžných kol na dalších dvou čerpacích stanicích. Kompletní změna čeká současné průtokoměry. Nahradí je výkonnější modely, které budou schopné bilančně změřit ropu čerpanou vyšším průtokem na všech pěti předávacích místech, ve kterých TAL předává ropu svým zákazníkům (rafinériím a společnost MERO v německém Vohburgu, kde začíná ropovod IKL).
Součástí projektu je i zajištění budoucích bezpečných podmínek provozu ropovodu, kdy dojde k navýšení maximálních průtoků ze současných 6 400 m3/hod až na 7 500 m3/hod.
Proto bude kromě úprav na řídících a únikových systémech, doplněné ochraně na koncových místech, instalováno i zcela nové zařízení chránící ropovod proti přetlakování tzv. bezpečnostní uvolňovací zařízení.
Díky této modernizaci, kterou zajištuje MERO ČR společně s konsorciem TAL, se evropský ropovod TAL stane jedním z nejvýkonnějších v rámci celé Evropy.
Všechny klíčové technologie projektu jsou již zasmluvněny, práce pokračují podle schváleného harmonogramu.
MERO ČR počítá s tím, že už na konci příštího roku dosáhne evropský ropovod TAL maximálních výkonů a přepravní kapacity, která zajistí Česku nezávislost na ruské ropě z ropovodu Družba.
Práce na projektu TAL-PLUS tím ale nekončí. V roce 2025 jsou v plánu další důležité kroky, například úpravy Centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi nebo instalace záložních čerpadel.