Česko poprvé v praxi využije nový projekt TAL-PLUS. Přecházíme na zásobování země ropou západní cestou ropovody TAL a IKL.

Česko poprvé v praxi využije nový projekt TAL-PLUS a začne být dominantně zásobováno ropou západní cestou ropovody TAL a IKL. Nahradí se tím zastavené dodávky ropy z Družby. První zvýšené dodávky neruské ropy by měly dorazit do Česka po stočení tankeru v Terstu, a to už v druhé polovině dubna.   

Kralupy nad Vltavou, 27. března 2025

  • Česko vůbec poprvé v praxi využije projekt TAL-PLUS. Navyšuje se odběr ropy západní cestou přes ropovody TAL a IKL, a tím se nahradí pozastavené dodávky ruské ropy z ropovodu Družba.
  • První navýšená dodávka ropy by do Česka měla dorazit po stočení tankeru v přístavu v Terstu ropovody TAL a IKL už v druhé polovině dubna.
  • Zvýšení dodávek ropy západní cestou je možné díky projektu TAL-PLUS. Státní společnost MERO ČR letos v lednu dokončila jeho zásadní část.
  • Projekt TAL-PLUS navýšil kapacitu evropského ropovodu TAL a díky tomu může Česko přejít na plné zásobování ropou výhradně přes ropovody TAL a IKL.
  • O strategickém projektu TAL-PLUS rozhodla vláda premiéra Petra Fialy v listopadu roku 2022. V květnu 2023 došlo k podepsání smlouvy o realizaci projektu mezi státní společností MERO ČR a konsorciem TAL.
  • Náročný technologický projekt dokázala společnost MERO ČR společně s konsorciem TAL připravit v rekordně krátkém čase, a to za rok a půl od podpisu smlouvy. Už letos v lednu byl ropovod TAL včetně navýšené kapacity v rámci projektu TAL-PLUS k dispozici pro plné využití.
  • Projekt TAL-PLUS zajistil České republice nezávislost na ruské ropě z ropovodu Družba a současně výrazně posílil energetickou bezpečnost země.
  • Společnost Orlen SA, která pro Česko ropu nakupuje, nyní využívá naplno této strategické výhody. Poté, co se zastavily dodávky ropy z ropovodu Družba, navyšuje Orlen SA zásobování Česka ropou západní cestu přes ropovody TAL a IKL.

Petr Fiala, předseda Vlády ČR

“Česko poprvé využije své nové strategické bezpečnostní výhody a vybudované ropné nezávislosti na ruské ropě.

Díky projektu TAL-PLUS, který naše vláda prosadila, už nás Rusko nemůže vydírat tím, že nám zastaví dodávky ropy z ropovodu Družba.

Česko je nyní ve své energetické nezávislosti mnohem silnější. Máme alternativu a můžeme postupně přecházet na plné zásobování ropou výhradně západní cestou ropovody TAL a IKL. To už se nyní děje, a proto naši zemi zastavené dodávky ropy z ropovodu Družba nijak neohrožují.”

Zbyněk Stanjura, ministr financí

„Naše vláda rozhodla o realizaci projektu TAL-PLUS už na podzim roku 2022. Šlo o zásadní strategické rozhodnutí s cílem zajistit Česku nezávislost na ruské ropě a posílit naši surovinovou bezpečnost.

Díky dobré práci společnosti MERO ČR, kterou vlastní a řídí Ministerstvo financí, se povedlo navýšit kapacitu ropovodu TAL už letos v lednu a připravit Česko na plné zásobování výhradně západní cestou. 

Nyní naplno využíváme této strategické bezpečnostní výhody a zastavené dodávky z Družby nahradíme navýšením dodávek z ropovodů TAL a IKL.

První tanker s neruskou ropou pro litvínovskou rafinérii polské společnosti ORLEN Unipetrol v těchto dnech připlul do italského Terstu a v následujících dnech začne jeho stáčení. Do České republiky by tato ropa měla dorazit v druhé polovině dubna.

Česko se už nemusí bát ruské agresivní surovinové politiky a výhružek, že nám přestane téct ropa z východu.“ 

Jaroslav Pantůček, generální ředitel, MERO ČR

„České zásobování ropou čeká další historický okamžik, vůbec poprvé nyní v praxi využijeme navýšené kapacity ropovodu TAL, kterou zajistil projekt TAL-PLUS.

Česko díky tomuto projektu získalo po téměř šedesáti letech nezávislost na dodávkách ruské ropy z ropovodu Družba a nyní ji můžeme naplno využít.

Navýšení dodávek západní cestou přes ropovody TAL a IKL, které mají nahradit zastavené dodávky ropy z Družby, je možné právě díky zkapacitnění ropovodu TAL.

První navýšená dodávka by měla do Česka dorazit po stočení tankeru v přístavu v Terstu ropovody TAL a IKL už v druhé polovině dubna.

Platí, že ropovod Družba je plně funkční a připravený na případné obnovení provozu.“

INFORMACE O PROJEKTU TAL-PLUS

Podrobné informace o projektu TAL-PLUS, čísla a data najdete na webu MERO ČR https://mero.cz/tal-plus/.