Projekt TAL-PLUS je významný nejen pro Česko, ale i pro velkou část Evropy, shodli se v Terstu provozně-technický ředitel MERO ČR Zdeněk Dundr a generální manažer TAL Group Alessio Lilli
Navýšení kapacity a celková modernizace ropovodu TAL je důležitá nejen pro Českou republiku, ale také pro Itálii, Rakousko a Německo. Tento strategický význam potvrdilo nedávné setkání provozně-technického ředitele MERO ČR Zdeňka Dundra s generálním manažerem TAL Group Alessiem Lillim v italském Terstu.
„Projekt TAL-PLUS má zásadní vliv na energetickou bezpečnost v celé střední Evropě. Naší prioritou je zajistit, aby ropovod byl technologicky připraven na plánované navýšení kapacity do konce tohoto roku,“ uvedl Zdeněk Dundr po setkání. Generální manažer TAL Group Alessio Lilli zdůraznil, že práce na projektu pokračují podle harmonogramu a na mnoha místech už probíhá instalace nových čerpadel nebo motorů.
Náměstek ministra financí Roman Binder také vyzdvihl význam projektu TAL-PLUS pro posílení energetické nezávislosti České republiky s tím, že se jedná o jeden z klíčových kroků, jak snížit závislost na ruské ropě a zabezpečit stabilní dodávky ropy do Česka.
Česko buduje ropnou nezávislost na Rusku. Práce na navýšení kapacity ropovodu TAL jsou v plném proudu v Rakousku i Itálii.
Česko pokračuje v budování ropné nezávislosti na ruské ropě. Práce na projektu TAL-PLUS, který zajistí Česku dodávky až čtyř milionů tun ropy ročně navíc, jsou v plném proudu. Technické úpravy na ropovodu TAL se naplno rozběhly v rakouském Grubenu a italském Terstu. Na obou místech se instalují nová čerpadla, které zajistí navýšení přepravní kapacity TAL.
Technickými úpravami prochází také ropovod IKL, který se na TAL napojuje v Německu a vede ropu západní cestou do Česka. Začal u něj fungovat zbrusu nový řídící systém SCADA, který zajistí jeho bezpečnější provoz.
Změnami prochází také Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi. Došlo k instalaci nového potrubí s větší přepravní kapacitou, které propojuje tankoviště s ropovodem IKL. Společně s tím probíhá příprava na konec ruské ropy také v obou českých rafinériích v Litvínově a Kralupech nad Vltavou.
Na centrálním tankovišti jsme testovali, jak se hasí ropa
V rámci školení jsme se zaměřili na požární ochranu, a to včetně praktického nácviku hašení požárů hořlavých kapalin, jako je ropa. Školení jsme uspořádali ve spolupráci s HZSP Synthos Kralupy, a.s., který zajišťuje likvidaci mimořádných událostí v našich zařízeních.
Ropa, jako hořlavina I. třídy nebezpečnosti, má bod vzplanutí mezi 0 °C a 23 °C, což z ní činí látku s vysokým rizikem vzplanutí. Účastníci školení měli možnost vyzkoušet si pod dohledem zkušených instruktorů, jaké to je zkusit si uhasit simulovaný požár ropy pomocí přenosných práškových hasících přístrojů.
Cílem těchto školení je zvýšit povědomí našich zaměstnanců o potenciálních rizicích a prakticky je připravit na efektivní řešení mimořádných situací i přes to, že pravděpodobnost požáru v našich bezpečných provozních podmínkách je minimální.
Česko se chce od ruské ropy odstřihnout co nejdříve, potvrdil premiér Fiala
Předseda vlády Petr Fiala potvrdil, že se Česká republika zbaví závislosti na ruské ropě nejpozději do poloviny příštího roku. Premiér chce o zrušení výjimky na dovoz ruské ropy požádat okamžitě poté, co bude dokončen projekt TAL-PLUS. Ten má za cíl rozšířit kapacitu evropského ropovodu TAL a přivést do Česka o 4 miliony tun ropy ročně navíc západní cestou.
Premiér Petr Fiala navštívil Centrální tankoviště ropy s ministrem financí Zbyňkem Stanjurou a ministrem průmyslu a obchodu Jozefem Síkelou. Společně jednali s vedením společnosti MERO ČR o aktuálním stavu projektu TAL-PLUS.
MERO ČR vyměnilo po 16 letech řídící systém ropovodu IKL
MERO ČR vyměnilo po 16 letech řídící systém ropovodu IKL. Zajistí nejmodernější prvky řízení a posílí bezpečnost přepravy ropy do Česka.
Kralupy nad Vltavou, 11. dubna 2024 – MERO ČR pokračuje v posilování bezpečnosti přepravy ropy do České republiky. Ve spolupráci se svou dceřinou společností MERO Germany GmbH dokončilo MERO největší modernizaci ropovodu IKL v jeho historii. Po šestnácti letech došlo ke kompletní výměně řídícího systému pro přepravu a skladování ropy. Ten dosavadní řídící systém fungoval od roku 2008, některé jeho prvky ale pocházely dokonce z roku 1995. Nový řídící systém SCADA (Supervisory Control And Data Acquisition) zahájil ostrý provoz letos v březnu.
Česko se připravuje na ropnou nezávislost na ruské ropě
Česko se připravuje na ropnou nezávislost na ruské ropě. MERO ČR pokračuje v projektu TAL-PLUS, který zajistí 100% zásobování Česka západní cestou ropovody IKL a TAL.
Kralupy nad Vltavou, 11. dubna 2024 – MERO ČR připravuje Českou republiku na ropnou nezávislosti na ruské ropě z ropovodu Družba. Společnost pokračuje v přípravě projektu TAL-PLUS a dalších aktivitách, které Česku zajistí už na konci roku 2024 ropnou nezávislost na ruské ropě a v první polovině roku 2025 pak dojde k plnému zásobování ropou západní cestou z italského přístavu v Terstu, tedy ropovody TAL a IKL.
MERO ČR dosáhlo dohody na rozšíření kapacity ropovodu TAL
Kralupy nad Vltavou, 23. května 2023 – MERO ČR dosáhlo dohody na rozšíření kapacity ropovodu TAL. Česko díky tomu posílí svoji energetickou bezpečnost a od roku 2025 získá ropnou nezávislost
- Kapacita ropovodu TAL se zvýší o 4 miliony tun ropy ročně.
- Projekt TAL-PLUS posílí energetickou bezpečnost České republiky a zajistí nezávislost na ruské ropě.
- K navýšení dojde od začátku roku 2025.
- Úpravy vyjdou až na 1,6 miliardy korun. Náklady uhradí společnost MERO ČR.
Česko bude už na konci roku 2024 nezávislé na ruské ropě
Kralupy nad Vltavou, 21. prosince 2023 – Česko bude už na konci roku 2024 nezávislé na ruské ropě. MERO ČR pokračuje v projektu TAL-PLUS, první technické úpravy ropovodu TAL začnou už příští rok na jaře
- Česko bude už na konci příštího roku, po téměř šedesáti letech, nezávislé na dodávkách ruské ropy z ropovodu Družba.
- Společnost MERO ČR pokračuje společně s konsorciem TAL v úspěšné realizaci projektu TAL-PLUS.
- Ten počítám s tím, že rozšíří stávající kapacitu evropského ropovodu TAL.
- Česko díky tomu získá o cca 4 miliony tun ropy ročně navíc z italského přístavu v Terstu, tedy západní cestou přes ropovody TAL a IKL.
- Všechny práce postupují podle stanoveného harmonogramu.
- První technické úpravy a modernizační práce začnou na evropském ropovodu TAL už příští rok na jaře.
- Ropovod se musí kompletně připravit na zcela novou přepravní kapacitu.
- Masivní proměnou projde celý přečerpávací systém, bude instalováno 20 nových čerpadel, 12 motorů a 2 frekvenční měniče, počítá se s kompletní výměnou průtokoměrů, vymění se oběžná kola na dvou čerpacích stanicích, posílí se všechny bezpečnostní systémy.
- Díky této modernizaci, kterou zajištuje MERO ČR společně s konsorciem TAL, se evropský ropovod TAL stane jedním z nejvýkonnějších v rámci celé Evropy.